Jesień w naszej szkole upłynęła pod znakiem debat. Debatowano w bibliotece oraz w klasach. O tematyce i wynikach debat bibliotecznych można było już przeczytać na stronie naszej szkoły. Czas na krótki raport z debat klasowych. Wszystkie klasy na godzinach wychowawczych najpierw poznawały zasady kulturalnej dyskusji, a później przećwiczyły swoje umiejętności w praktyce. Odbyły się dyskusje na bardzo różne tematy. Na przykład klasa 8b rozważała temat ,,Moja sprawa czy publiczna?”. Uczniowie analizowali znaczenie obawy przed oceną osób postronnych. W klasie 7g dyskusja dotyczyła wpływu na zachowania innych i swoje. Uczestnicy debaty doszli do wniosku, że poprawę można zacząć wyłącznie od siebie, a szukanie winy w innych nic nie daje. Klasa 4 b zastanawiała się, jaki powinien być nauczyciel marzeń. Zgodnie ustalono, że dobry nauczyciel przede wszystkim nie może nikogo faworyzować, powinien mieć poczucie humoru i być serdeczny. Natomiast uczniowie klasy 6b tak polubili debatowanie, że zajęli się kilkoma tematami. Rozważali między innymi, czy powinni korzystać w szkole z telefonów komórkowych. Uczestnicy dyskusji mieli podzielone zdania, do których potrafili znaleźć bardzo przekonujące argumenty. Inne tematy debat to między innymi: Jak dyskutować, by dyskutować skutecznie? ; Czy warto czytać lektury? ; Co z tymi maseczkami? nosić - nie nosić; Hałas wokół nas - co z nim zrobić? ; Czy warto ustalać reguły w życiu klasy? ; Czy szkoła jest potrzebna? ; Lepiej kupić psa, czy wziąć ze schroniska? ; Za czy przeciw zwierzętom w ZOO? Część klas skorzystała z propozycji przedstawionych na stronie http://www.polskadebatuje.org/cwiczenia/. Podczas debat okazało się, że uczniowie bardzo lubią się wypowiadać, chętnie angażują się w dyskusję, szukają argumentów oraz starają się być dobrymi mówcami i słuchaczami. Czasami było to trudne, ale w końcu praktyka czyni mistrza.
E.R.